قطعات کولینگ تاور

کولینگ تاور اجزا و قطعات مختلف و زیادی دارد که هر یک وظیفه خاصی بر عهده دارند و کار مشخصی را انجام می دهند. قطعات اصلی همه کولینگ تاور ها، فارغ از نوع و مدل آن ها، یکی است اما در قطعات جانبی کولینگ تاور ممکن است با توجه به نوع و نحوه کارایی کولینگ تاور، تفاوت هایی وجود داشته باشد؛ مثلا اجزای پاشش آب در کولینگ تاور مکعبی با کولینگ تاور مخروطی متفاوت است. قطعات کولینگ تاور با متریال های مختلفی ساخته می شوند و در سایز های گوناگونی موجود و قابل فروش می باشند.

قطعات کولینگ تاور عبارت است از:

·        بدنه کولینگ تاور

بدنه یا همان اسکلت کولینگ تاور که تمام اجزا روی آن قرار می گیرند، می تواند از جنس فایبرگلاس، گالوانیزه، کامپوزیت، آهن، بتن و یا چوب باشد.

·        الکتروموتور

الکتروموتور با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی دورانی سبب چرخیدن فن و به کار افتادن آن می شود. این قطعه باید حتما عایق باشد تا در برابر آب و هوای نا مناسب و تابش مستقیم نور خورشید سالم بماند و آسیب نبیند.

·        سطوح حرارتی

سطوح تبادل حرارت که به آن ها پکینگ کولینگ تاور نیز گفته می شود، در 2 نوع قطره ای و فیلمی ساخته می شوند و جنس های مختلفی دارند. وظیفه این سطوح این است که حداکثر سطح تماس را بین آب و هوا ایجاد کنند و تبخیر را به حداکثر برسانند. پکینگ های کولینگ تاور باید حتما به صورت مداوم و دوره ای چک و سرویس شوند تا دچار رسوب گرفتگی نشوند.

·        فن کولینگ تاور

فن یا همان پروانه که یکی از اصلی ترین و مهم ترین قطعات کولینگ تاور است و در 2 نوع محوری و سانتریفیوژ ساخته می شود. وظیفه اصلی فن یا پروانه این است که هوا را درون کولینگ تاور به حرکت در بیاورد. این قطعه باید بسیار سبک بوده و وزن کمی داشته باشد تا بتواند با نیروی محرکه کم تر هم به حرکت در بیاید. فن از فایبرگلاس، استیل، آلومینیوم و یا پلاستیک ساخته می شود و حتما باید در برابر تنش ها و ساعات کار طولانی مقاوم و با دوام باشد.

·        لوور

وظیفه اصلی لوور این است که هوا را از محیط بیرون گرفته و به داخل کولینگ تاور هدایت کند. این قطعه ورود جریان هوا به کولینگ تاور را بهبود می بخشد و وارد شدن نور خوشید به آن را به شدت محدود می کند. لوور کولینگ تاور همچنین افت فشار را کاهش می دهد، مانع رشد جلبک ها می شود، عملکرد دستگاه را افزایش می دهد و ظاهر شیک و زیبای کولینگ تاور را حفظ می کند.

·        گیربکس

اگر قطر فن کولینگ تاور بیشتر از 1 متر باشد، برای کاهش دور فن از گیربکس استفاده می شود. گیربکس از ایجاد لرزش های خطرناک و جریان گردابی در داخل فن جلوگیری می کند و در برابر نیروهای اعمال شده، مواد شیمیایی و رطوبت به شدت مقاوم است. این قطعه در شرایط دمایی خاص نیز دارای دوام و مقاومت بالایی می باشد.

·        بیسین

حوضچه زیرین کولینگ تاور که به بیسین نیز معروف می باشد، محل جمع شدن آب سرد است. آب سرد از داخل این حوضچه مکیده شده و به سمت مبدل ها فرستاده می شود تا عملیات خنک سازی صورت بگیرد. بیسین بین بالا ترین نقطه کولینگ تاور و محل نصب فن ها قرار می گیرد و تعبیه می شود.

·        اسپرینکلر

اسپرینکلر که به آن آب پخش کن نیز گفته می شود، شامل 2 بخش ثابت و دوار است و معمولا از جنس آلومینیوم و یا برنج ساخته می شود. این قطعه آب را به صورت چرخشی پاشش و توزیع می کند.

·        قطره گیر کولینگ تاور

قطره گیر کولینگ تاور که به آن المیناتور نیز گفته می شود، از پرتاب قطره های آب به سمت فن مکنده خود داری می کند. قطره گیر کولینگ تاور باید از مقاومت و دوام بالایی برخوردار باشد تا در برابر تابش نور خورشید مستهلک و تخریب نشود. این قطعه هر 5 سال یک بار باید تعویض شود.

·        افشانک کولینگ تاور

افشانک یا همان نازل پاششی اسپری آب، به صورت رزوه ای در سیستم پاشش آب ثابت نصب می شود و آب را توزیع می کند. اگر این قطعه دچار رسوب و گرفتگی شدید شد، می توان با استفاده از اسید آن را شست و رسوب زدایی کرد.

·        شفت درایور

شفت درایور قدرت را از موتور گرفته و به فن کولینگ تاور منتقل می کند. جنس این قطعه معمولا از فولاد و یا کامپوزیت است. شفت درایور باید حتما در برابر خوردگی، تنش های وارده و ساعات کاری طولانی مقاوم باشد.

·        تابلو کنترل

تابلو کنترل شرایط دمایی محیط و آب را به خوبی کنترل می کند و باعث می شود مصرف آب و برق در کولینگ تاور کاهش پیدا کند. این قطعه میزان حجم آب در جریان را با توجه به دمای ماده خنک شونده، کم یا زیاد می کند. تابلو کنترل بدنه ای فلزی دارد و در یک پلگسی شفاف قرار گرفته است. تمام مدارهای فرمان و تجهیزات کنترلی درون این تابلو قرار گرفته اند.

·        لوله ها و اتصالات

لوله ها و اتصالات، آب وارد شده به کولینگ تاور را به نازل ها و دیگر قسمت های مورد نیاز انتقال می دهند.

قطعات کولینگ تاور به این دلیل که به صورت مداوم کار می کنند و با جریان ریزشی آب و جریان مکشی هوا، دائما در تماس هستند، باید به صورت دوره ای چکاپ و بررسی شوند و در صورت نیاز تعمیر و یا تعویض گردند. اگر بازدید دوره ای و تعمیر قطعات داخلی و رسوب زدایی آن ها به تاخیر بیافتد، ممکن است آسیب جدی به آن ها وارد شود و راندمان و عملکرد کولینگ تاور به شدت کاهش پیدا کند. بنابراین سعی کنید قطعات کولینگ تاور را به صورت مرتب سرویس و چک کنید و آن ها را شست و شو دهید و اگر نیاز بود، آن ها را تعویض نمایید.

اهمیت مراقبت از قطعات کولینگ تاور

از آن جا که عملکرد تجهیزات برودتی تاثیر بسزایی در راندمان تولید تجهیزات صنعتی دارند رسیدگی به آن ها بسیار حائز اهمیت است. یکی از راه کار ها برای جلوگیری از ایجاد اختلال در سیستم تولید چکاپ دوره ای تجهیزات صنعتی می باشد. یکی از مهم ترین تجهیزات سیستم های برودتی کولینگ تاور فایبرگلاس می باشد. چک کردن دوره ای قطعات کولینگ تاور سبب ممانعت از بروز خطا در هنگام کارکرد کولینگ تاور می شود. امروزه بسیاری از شرکت های معتبر تولیدی و کارخانه ها از یک واحد نگهدارنده تحت عنوان واحد تاسیسات در این بخش بهره می جویند. وظیفه واحد تاسیسات رسیدگی به عملکرد مطلوب قطعات جانبی هر از ماشین آلات بخش های مختلف می باشد.

دلایل اهمیت مراقبت از قطعات کولینگ تاور

·        جلوگیری از افزایش مصرف آب و برق موتور

·        ممانعت از ایجاد رسوب و گرفتگی تجهیزات دیگر

·        جلوگیری از تخریب واحد های دیگر در صورت خرابی در یک بخش

·        تصحیح و بهبود عملکرد سایر تجهیزات گرمازا همچون دیگ ها یا بویلر ها

قیمت قطعات کولینگ تاور

استعلام بهای تجهیزات امروزه با دلایل نواسانات بازار کاری دشوار و عملاً غیر ممکن است. امروزه بسیاری از واحد های فروش کارخانجات مهم صنعتی قیمت محصولات خود را به صورت استعلام با مدت اعتبار محدود ارائه می کنند. استعلام قیمت قطعات کولینگ تاور نیز از این موضوع مستثنی نبوده است. عمدتاً واحد فروش شرکت های معتبر قیمت تجهیزات تولیدی خود را به صورت استعلامی و به روز در اختیار مشتریان گرامی قرار می دهند. عوامل بسیاری در تعیین قیمت قطعات کولینگ تاور موثر بوده که مهم ترین آن ها عبارت است از:

·        وزن نهایی محصول و ارزش متریال موجود در آن

·        خواص شیمیایی و دمایی کالای مورد نظر و گرید متریال

·        سایز و اندازه تجهیزات و لوازم یدکی مورد نیاز کولینگ تاور

·        قیمت مواد اولیه تامین شده در جهت تولید تجهیزات متفرقه

·        برند مواد اولیه به کار رفته در تولید اجزای اصلی کولینگ تاور

·        متریال به کار رفته در تولید و عرضه قطعه مورد نظر کولینگ تاور

·        کسب استاندارد های لازم جهت تولید قطعات جانبی کولینگ تاور

·        ضخامت و نوع پوشش رنگی مازاد بر روی بدنه قطعات کولینگ تاور